Fina hundar

Tack för alla tips om hur jag ska hantera Lhyra när hon hoppar och biter i allt och när hon får sina ryck och till och med attackerar våra ben när vi går. Det som varit med frustrerade är att hon nästan aldrig varit så när jag har varit hemma utan det är när jag har jobbat eller åkt i väg och handlat. Det är då hon har varit världens vilding. Vad beror det på? Känner hon sig inte trygg när jag inte är hemma? 
Jag har försökt börja vänja henne vid att vara i en bur. Det går sakta men säkert bättre. När hon spontant går in i buren själv berömmer jag henne till tusen och igår blev det nästan töntig för då gick hon in i buren och bara väntade på min reaktion. Då började jag att stänga buren och vända henne ryggen. Då blev det en himlans massa pip och skall men när hon sen tystnade släppte jag ut henne och hon fick så mycket beröm igen. Så nu blir hon tyst fortare även om hon inte tycker att det är speciellt roligt att vara där inne. Tanken är att hon ska vara van vid buren ganska så snabbt för snart ska vi åka ända till Hälla igen och då måste hon vara i buren.
Efter ha varit ganska dåliga med övrig träning i veckan och inte gjort mycket alls så testade jag handtargeten igen för att se om hon kom ihåg. Och det gjorde hon! Utan att hugga efter handen utan bara nudda med nosen så gick det jättebra! Inkallningen går också jättebra (behövs dock övas mer på med störningar runt omkring, men det kommer väl).

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Hej ! Ett litet tips om buren. Lägg gärna in en godisbit i buren eller träna buren när hon är lite trött ! Hon kanske kan få ett litet tuggben.Jätteviktigt att hon gillar buren för den är ju ett måste vid bilåkande.Lhyra verkar vara en aldeles normal valp och jag tror inte du behöver göra så stor affär av hennes skällande eller bitande för det kommer att avta. Du verkar ju ha bra koll på läget !!Se det som Lhyra gör bra och belöna det. Hennes felbeteenden ignoreras. Lycka till ! Syns på valpträffen !

2011-10-16 @ 19:36:42
URL: http://allroundgolden.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0